implantat

Vad är implantat?

Det är en titancylinder som sätts in i kindbenet som en imitation av den riktiga tanden. Det kan göras istället för en eller fler tänder och används också som protesstöd.

Implantat är en andra chans för folk som mistat sin tand/tänder.
Implantat kanske tar folk tillbaka till den tid då de hade egna tänder. 29% av folk som använder protes säjer att de bara kan äta mjuk mat 50% säjer att de långt ifrån kan äta all mat 17% säjer att de kan äta bättre med sina egna tänder. Patienter som använder protes säjer att de kan tugga ineffektivt till 66%.I tillägg till det står det i tandliteratur att om man tappat tänder så kan det orsaka matlust och definitivt ge systematiska sjukdomar.

Om en tand är borta är också vävnaden i kindbenet borta. Ben behöver stimulans för att bevara sin densitet. Det är orsaken till att austronauter förlorar densiteten i benen. Benen har kontinuerligt tryck från tänderna. En tand dirrigeras loss från benet och då uppstår brist på allmän stimulans. Endast ett implantat kan ersätta den förlorade tanden. Stimulansen implantatet ger är jämförbart med den riktiga tanden. Proteser ger lägre cirkulation av blodet och kan kanske göra isär benet. Proteser kan orsaka tal och tuggproblem.
Implantat är en falsk tandrot som är gjord av lämpligt material och satt på ett ställe i käkbenet för att estetiskt och funktionellt fungera som den förlorade tanden.

För vem och hur sätts implantatet in?
Naturliga tänder är väldigt viktiga för varje individ. När vårt leende förstör vår levnadsstandard, estetik och livskvalite Betyder det att våra tänder är förändrade.

Nuförtiden kan implantat förhindra de förlusterna på bästa sätt.

I vilken situation kan implantat göras?
1. Det används för att skydda den unika tanden utan att vidröra granntänderna.
2. Istället för uttagbara proteser.
3. Istället för lösgommar.
4. Förlusten av ben vilket är format fysiologiskt   efter förlusten av en tand eller en skada i käkbenet.

Vad är fördelen med implantat?
Implantat är hälsosamma bekväma och pålitliga produkter.
Proteser används istället för naturliga tänder och sätts på titancylindern istället för den naturliga tanden. Implantat är för lång tid.Normalt så är förlusten av en tand fysiologisk likväl som psykologisk.

Ser implantatet naturligt ut?
Implantatet sätts under gommen i tandbenet för att harmonisera. Speciellt välutvecklad zirconium används av estetiska själ.

Kan implantat användas i alla åldrar?
Ja, det är nödvändigt att käkbenet har nått vuxen ålder. Dvs 16-17 års ålder för flickor och 18 för pojkar. Det finns ingen övre gräns för vuxna.Det kan användas av alla vars benstruktur är frisk. Äldre människor behöver implantat mer än yngre därför att, de tappar tänderna lättare än yngre människor och deras ben är skörare.

I vilken situation är implantat olämpligt?
Implantat är olämpligt:
A- Akut infektion
B-  Graviditet
C- Stress
D- Hjärt-kärlsjukdomar
E- Metaboliska sjukdomar
F- Kardiovaskulära sjukdomar
G- Hematologiska sjukdomar
H- Kroniska sjukdomar
?- Titan allergi
J- Folk som utsatts för hög radioaktiv strålning
K- Storrökare

Vad beror framgången med implantat på?
A- Allmänhälsa
B- Riktiga diagnoser
C- Renhet och skötsel av implantat
D- Passande proteser och kirurgi framgången är mellan 90-100%

Stöter kroppen bort implantat?
Nutidens titan är det mest användbara material för implantat. Titan är den bästa metallen som har en ypperlig vävnad, och det har använts i medicinskt syfte i århundrade. Därav kan utstötande inte nämnas.

Finns det någon canserrisk?
Det finns inga exempel på att titan har orsakat canser vare sig i medicinskt eller dentiskt faktavetenskaper.

Är det en dyr behandling?
Implantat behöver en komlicerad och lång behandling.Så det är lite dyrare än normal dentisk behandling.Enligt de patienter som frågats som är färdigbehandlade tycker de att de fått respons för deras omkostnader och om de skulle behöva så skulle de göra det igen.

Finns det några problem med behandlingen?
Behandlingen görs under lokalbedövning, Smärtfritt och utan problem. Om det är nödvändigt kan också allmän smärtlindring brukas. Efter behandlingen kan det göra lite ont som t ex efter en utdragning man är lite svullen men det går snart över. Det kan förebyggas med vanliga smärtstillande tabletter.

Hur lång tid tar det att sätta in titan och protes?
Själva behandlinens tid beror på hur många implantat och patientens hälsa. Det tar ca en halv timme upp till några få timmar. Efter behandlingen tar läkningen ca 2-3 månader. Efter läkning sätts protesen på plats.

site içeri?inde bulunan bilgiler bilgilendirmek içindir , bu bilgilendirme kesinlikle hekimin hastas?n? t?bbi amaçla muayene etmesi veya tan? koymas? yerine geçmez.