Tandutdragning

Tandläkarna gör idag allt för att behandla tanden/tänderna och undvika att dra ut dem, men det finns enstaka tillfällen då det är bäst att dra ut tanden/tänderna.

Gör behandlingen ont?
Att dra ut en eller fler tänder är helt ofarligt och smärt fritt. Tandläkaren bedövar och ser till att du inte märker någonting.

Varför dras en tand ut?
Nuförtiden har forskning och teknologi kommit så långt att tandläkarna inte behöver att dra ut tänderna, det första målet är att behandla tanden och bevara den i munnen. För att bevara hälsan hos patienten eller planera behandling av en tand så kanske en tand måste dras ut pg a dessa orsaker:
1- En tand har så mycket karies och eller det inte finns tandmaterial nog att rädda tanden.
2- En trasig tand som det är omöjligt att behandla.
3- En inflamerad tand som trots rotfyllning inte går att täcka.
4- En tand som flyttas pg a inflamation.
5- Mjölktand som inte har lossnat i tid.
6- Malplacerad tand.
7- Pg a cysta eller tumör.
8- Påverkade tänder.
9- För att hjälpa vid ortodontisk behandling och ge plats till andra tänder.

Ad bör göras efter att man dragit ut en tand?
1-En tampong bör placeras på platsen där tanden dragits ifrån och bör sitta kvar en halvtimme .
2-Tampongen bör inte bytas ut och patienten bör inte deformera den formade tamongen.
3-Man bör inte skölja munnen med vatten.
4-Två timmar efter ingreppet bör patienten inte inta varm eller kall dryck eller mat.
5-Patienten bör inte röka cigaretter på 24 timmar efter ingreppet eftersom cigarettrök kan deformera tampongen och ge infektion.
6-Patienten bör inte dricka alkohol på 24 timmar efter ingreppet.
7-Det behandlade området bör inte utsättas för tryck eller vidgas.
8-Patienten bör inte använda det behandlade området på 24 timmar.
9-Om smärta uppstår bör inte aspirin intas tandläkaren bör informeras.
10-Det är viktigt att den behandlade ytan hålls ren efter mat intagits kan man borsta rent med en mjuk borste, man kan också gurgla med ljummet saltvatten.
11-Det kan normalt blöda 6-24 timmar efter ingreppet men om blödnıng fortsätter efter den tiden bör tandläkare uppsökas.
12-Tandläkare bör också uppsökas om det är mycket svullet eller mycket smärta uppstår.